zdjecie na stronie o tytule: Gimnazjaliści wypłynęli na głębię własnych dusz szukać skarbów …

Gimnazjaliści z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Łopusznie, dnia 7 i 8 maja 2017r. wędrowali przez Archipelag Skarbów. Taką nazwę nosi program profilaktyki młodzieżowej, w którego zakresie oddziaływania mieści się wychowanie ku miłości i odpowiedzialności. Program realizowali przedstawiciele Fundacji Homo Homini z Krakowa. Głównym celem przedsięwzięcia było wspieranie prawidłowego rozwoju młodzieży, promocja zdrowego stylu życia oraz przeciwdziałanie uzależnieniom. Program „Archipelag Skarbów” należy do programów wpisanych do systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego prowadzonego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Psychiatrii i Neurologii.

W ramach programu zaplanowano:

• przeprowadzenie programu dla młodzieży – ok. 8 godz.;
• przeprowadzenie spotkania dla rodziców – 1 godz.;
• przeprowadzenie rady szkoleniowej dla nauczycieli – 1,5 godz.;
• przygotowanie niezbędnych materiałów i akcesoriów zużywalnych;
• nagrody rzeczowe dla uczestników scenek i zabaw profilaktycznych ;
• materiały profilaktyczne rozdawane młodzieży – zakładki, zaproszenia;
• konspekty zajęć dla wychowawców klas biorących udział w programie oraz dla nauczyciela WDŻ;
• ulotki profilaktyczne dla rodziców uczestniczących w zebraniu pt. „Przewodnik po dżungli kontaktów z nastolatkiem”;
• przeprowadzenie wśród młodzieży dwóch ankietek ewaluacyjnych oraz obliczenie wyników;
• opracowanie dla szkoły i jednostki finansującej sprawozdania z przebiegu realizacji;
• konsultacje internetowe dla osób proszących o pomoc po programie;
• prowadzenie stron internetowych dla młodzieży, na których umieszczana jest m.in. twórczość profilaktyczna młodzieży.

Program dla młodzieży Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Łopusznie podzielony został na dwie części – pierwszy dzień szkolenia dotyczył miłości, szczęścia i drogi dochodzenia do nich, w drugim dniu poruszono temat zachowań seksualnych, antykoncepcji, negatywnego wpływu używek na tę sferę życia. W trakcie dwudniowych interaktywnych warsztatów wykwalifikowani trenerzy zachęcali młodych ludzi do unikania alkoholu, narkotyków, przemocy, przekazywali wiedzę o miłości, budowaniu relacji opartych na zaufaniu i szacunku i uczyli, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach i jak panować nad emocjami. W trakcie zajęć zamienili grupę młodzieży w poszukiwaczy skarbu, którym jest szczęście, trwała miłość i realizacja w życiu własnych marzeń i pasji. Podczas realizacji„Archipelagu Skarbów” wykorzystany został cały wachlarz różnorodnych metod pracy z grupą. Były to prezentacje multimedialne, krótkie filmiki, wspólny śpiew, muzyka. Uczniowie brali udział w ćwiczeniach aktywizujących, a w podziękowaniu za zaangażowanie otrzymywali nagrody i upominki.

Warsztaty dla uczniów zakończyły się „Festiwalem Twórczości”, m. in. wysłuchano wiersza Jessicy Joszko - uczennicy klasy IC, obejrzano przygotowane przez uczniów plakaty i prezentacje internetowe tematycznie związane z poruszaną na warsztatach tematyką. Prace te zostały przygotowane w ciągu jednego popołudnia i wieczoru, które dzieliły obie części warsztatów.

W ramach programu odbyło się szkolenie rady pedagogicznej oraz spotkanie dla rodziców. W ramach tych spotkań prowadzący wyjaśniali rodzicom i nauczycielom symbole programu (skarby, tygrysy, gwiazda, lejek) oraz niezrozumiałe dla niewtajemniczonych hasła programu (np. „Najważniejszy jest niebieski”). Operowanie symbolami i stworzenie unikalnego, atrakcyjnego dla młodzieży języka z pewnością bardzo ułatwi rodzicom i wychowawcom rozmowy z młodzieżą na trudne tematy. W trakcie szkolenia dla nauczycieli, zaprezentowane zostały cele programu „Archipelagu Skarbów”, wyniki badań nad młodzieżą wraz ze wskazówkami dotyczącymi szkolnej pracy profilaktycznej, oraz wybrane aspekty wiedzy dotyczącej skutecznych strategii w profilaktyce młodzieżowej. Szkolenie to stanowiło bardzo cenny przyczynek do dostosowania szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego do mentalności obecnego młodego pokolenia. Natomiast komentarze prowadzącego skierowane do rodziców zawierały wiele wskazówek, co do sposobów włączania skutecznego przekazu profilaktycznego do codziennej pracy wychowawczej w rodzinie. Szczególny akcent położony został na umiejętności dobrej komunikacji, które są niezbędne w wychowaniu nastolatka.
W trakcie spotkania podane zostały wskazówki, jak rozmawiać z dorastającymi dziećmi o ich osobistych sprawach, w tym zagadnieniach miłości i seksualności. Spotkanie z rodzicami miało formę wykładu urozmaiconego prezentacją multimedialną oraz dialogiem z uczestnikami. Uczestnicy otrzymali ulotki profilaktyczne dla rodziców pt. „Przewodnik po dżungli kontaktów
z nastolatkiem”
, które zawierają skrót wskazówek dotyczących wychowania omawianych w trakcie spotkania.

Choć wymierne efekty programu będą widoczne w życiu młodzieży po latach, to jednak już dziś wiadomo, że podjęty program wywarł na nich duże wrażenie, co widoczne było w zadumie i refleksji nad własnym życiem, prowadzonych kuluarowych dyskusjach
o wartościach, miłości i „skarbach” życia zawartych w nas samych. Nasi gimnazjaliści w ten sposób podsumowują swój udział
w programie: „Było super”, „Archipelag Skarbów był bardzo ciekawym programem. Opowiada o sprawach, o których mało kto ma odwagę rozmawiać”, „Archipelag Skarbów był bardzo ciekawie przeprowadzony, bardzo mi się podobało”, „Chętnie uczestniczyłabym w podobnych programach”.

Rodzice i Rada Pedagogiczna szkoły przedsięwzięcie to oceniła jako bardzo skuteczną formę przeciwdziałania zachowaniom problemowym i ryzykownym młodzieży, a pedagog szkolny uważa, że był to najbardziej wartościowy program profilaktyczny realizowany dotychczas przez osoby z zewnątrz.

Przedsięwzięcie zostało sfinansowane z budżetu gminy w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2017, za co serdecznie DZIĘKUJEMY!