zdjecie na stronie o tytule: Wycieczki edukacyjne organizowane  w ramach projektu „Rozwijamy kompetencje kluczowe w Gminie Łopuszno”

J.A. Komeński – ojciec polskiej pedagogiki- twierdził, że: „uczyć trzeba z nieba, z ziemi, dębów i buków”. Jego słowa, choć przeżarte zębem czasu, są w dalszym ciągu aktualne i stały się mottem organizowanych w ramach projektu unijnego „Rozwijamy kompetencje kluczowe w Gminie Łopuszno” przyrodniczych wycieczek edukacyjnych. Wyjazdy w teren, do rezerwatów przyrody, do placówek edukacji przyrodniczej są podstawą właściwej realizacji programu nauczania nauk matematyczno-przyrodniczych. Każda wycieczka dostarcza dziecku najłatwiej przyswajalnej, bo opartej na bezpośrednim doświadczeniu, wiedzy o otaczającym go świecie, procesach i zjawiskach w nim zachodzących. Stwarza możliwość zetknięcia się ucznia ze zjawiskami przyrodniczymi w warunkach naturalnych. Jest najbogatszym źródłem zdobywania wiedzy w przystępny i skuteczny sposób.

W czasie pieszych wycieczek terenowych uczniowie poznawali zasady pracy z mapą, kompasem i przyrządami do terenowych badań przyrodniczych. Uczyli się rozpoznawać pospolite gatunki roślin, zwierząt i grzybów. Zasad ochrony przyrody uczyli się zwiedzając wiele rezerwatów np. rez.: Jaskinia „Raj”, Skałki Piekło pod Niekłaniem, Gagaty Sołtykowskie, Chelosiowa Jama w Jaworzni, Bukowa Góra, Ślichowice, Wietrznia i kilka innych. Nawiązaliśmy ścisłą współpracę z kieleckim Centrum Edukacji Entomologicznej. Zajęcia, na których uczniowie mogli doświadczyć bezpośredniego kontaktu z żywymi owadami i pająkami, odbywały się w siedzibie Centrum. W szkole gościliśmy wystawę „Cudowny świat Owadów”. Swoje zainteresowania przyrodnicze dzieci poszerzały w czasie wyjazdów np. na Świętokrzyskie Targi Terrarystyczne, Giełdy Minerałów, do Ośrodka Edukacyjnego „Ostoja Dworska” i do „Oceaniki” w Zagnańsku. Wzięliśmy także udział w organizowanej przez UJK w Kielcach „Nocy Biologów”. Uczniowie klas czwartych poznawali ciało człowieka w Centrum Nauki Leonardo Da Vinci w Podzamczu Chęcińskim. W czasie wyjazdów dzieci poznawały nie tylko przyrodę ale także bogatą historię naszego regionu i zabytki z nią związane. Zwiedziliśmy m.in. Zamek Królewski w Chęcinach i ruiny huty Józef w Samsonowie. Wielkie wrażenie na uczniach wywarł pobyt w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt w Rytlowie. Organizatorzy starali się zawsze łączyć naukę z zabawą.

Nie można pominąć faktu, że wycieczki są też wspaniałym sposobem na integrację zespołów uczniowskich, naukę samodzielności i współpracy w grupie. Dostarczyły dzieciom wielu pozytywnych wrażeń. Dowodem na to są ich reakcje np.: „było cudownie”, „to była super wycieczka”, „kiedy będzie następna?” itp.

Jesteśmy dopiero na półmetku projektu. Widząc pozytywne efekty edukacyjne wszystkich wyjazdów, planujemy w przyszłym roku szkolnym kontynuację działań.